PardubiceDnes.cz
PardubiceDnes.cz » Zpravodajství » Zprávy

Legendární lokomotivy řady 350 známé pod přezdívkou gorila obsluhují už jen šest denních vlaků

30.04.2022
Poslední tři páry denních spojů na našem území dopravují legendární slovenské lokomotivy řady 350 známé pod přezdívkami ’gorila’ nebo ’krysa’. Několik desetiletí ovládaly dopravu na rušné trati mezi Prahou, Brnem a Bratislavou. Dopravovaly legendární transevropské expresy jako Balt-Orient, Pannonia, Hungaria nebo Metropol. V minulosti to byly naše nejvýkonnější a nejrychlejší lokomotivy a patřily mezi nejhezčí elektrické stroje u nás i v Evropě. Nyní v Česku obsluhují už jen několik málo posledních spojů.
Ilustrační snímek, Lokomotiva řady 350 (přezdívaná Gorila nebo Krysa) | Foto: ČD
Od poloviny 70. let až do prosince 2014 zajišťovaly tyto lokomotivy dopravu prakticky všech vnitrostátních a mezistátních rychlíků a expresů z Prahy přes Brno do Bratislavy a Štúrova na československo-maďarských hranicích. S vlaky EuroCity jezdily až do Budapešti a během své téměř padesátileté kariéry zamířily v čele expresů také z Prahy do Děčína, z Břeclavi do Bohumína nebo po koridorech z Prahy přes Valašsko nebo Ostravsko na Slovensko. Z desítek výkonů denně jim dnes na území Česka zbývá posledních šest denních a dva noční expresy a během několika let zmizí z našich tratí úplně," říká Tomáš Mohr, ředitel odboru provozu osobní dopravy Českých drah.

Lokomotivy původní řady ES 499.0, dnes označené jako řada 350 a přezdívané pro svou sílu jako ’gorila’ nebo pro jeden z prototypových nátěrů v šedé barvě jako ’krysa’, nyní obsluhují po jednom páru vlaků na trase Bratislava - Praha, Budapešť - Bohumín a Žilina - Praha. V noční době navíc dopravují pár vlaků Slovakia mezi Bohumínem a Slovenskem. V těchto posledních vlacích si lze užít cestu s legendární ’gorilou’ a obdivovat ji v jejich čele, například při výletu vlakem do některých z míst na jejich trase, např. do Olomouce nebo Prahy.

Původní řada ES 499.0 pro Československé státní dráhy vznikla v plzeňské lokomotivce Škoda kvůli zavedení dvou různých napájecích systémů v Československu. Jednalo se o naši první dvousystémovou lokomotivu pro napájení 3 kV DC, kterým byly vybaveny tratě na severu republiky, a 25 kV 50 Hz AC, které bylo používáno na jihu Československa. V době výroby v letech 1973 až 1975 byla díky výkonu 4 000 kW považována za nejvýkonnější čtyřnápravovou vícesystémovou lokomotivu Evropy. Její konstrukční rychlost byla 160 km/h. Tu však mohla využívat až od roku 2000 po modernizaci železničních koridorů a doplnění vlakového zabezpečovače, který je pro provoz rychlostí 160 km/h nezbytný. Dodnes je považována za jednu z našich nejhezčích lokomotiv.

’Gorily’ s nástupem moderních elektrických lokomotiv řady 380 ČD a Siemens Vectron postupně mizí z čela mezistátních expresů v Česku. Rychle tak ubývá příležitostí, kdy si lze užít cestu vlakem taženým legendární ’gorilou’ či chcete-li ’krysou’. Může to být ale zajímavý tip na výlet vlakem s nebo za legendární lokomotivou.

Vlaky pravidelně dopravované řadou 350 (jízdní řád 2022)
EC 284 Metropolitan Slovenská strela Bratislava - Břeclav (6:07) - Brno hl.n. (6:38) - Praha hl.n. (9:42)
EC 285 Metropolitan Slovenská strela Praha hl.n. (19:12) - Brno hl.n. (22:20) - Břeclav (22:52) - Bratislava
EC 220 Valašský expres Žilina - Vsetín (8:53) - Val. Meziříčí (9:11) - Olomouc (10:03) - Praha hl.n. (12:52)
EC 221 Valašský expres Praha hl.n. (15:02) - Olomouc (17:51) - Val. Meziříčí (18:44) - Vsetín (19:03) - Žilina
EC 130 Báthory Budapest - Břeclav (12:10) - Přerov (13:13) - Ostrava hl.n. (14:07) - Warszawa - Terespol
EC 131 Báthory Terespol - Warszawa - Ostrava hl.n. (13:52) - Přerov (14:45) - Břeclav (15:45) - Budapest
Zdroj: České Dráhy
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Zprávy

Odstavení uhelných elektráren Počerady a Chvaletice by nedostatek elektřiny nezpůsobilo, dokládá analýza Hnutí DUHA

Odstavení uhelných elektráren Počerady a Chvaletice neohrozí elektrizační soustavu dokládá analýza Hnutí DUHA. Na příkladu roku 2023 je jejich výkon na hodinové bázi reálně nahraditelný stávajícími kapacitami jiných řiditelných zdrojů. Stejně tak ...

SZÚ: Umělé povrchy hřišť či sportovišť mohou uvolňovat zdraví škodlivé látky

SZÚ upozorňuje subjekty, které pořizují pro dětská hřiště, sportoviště a další provozy umělé pryžové povrchy, na nutnost vyžadovat certifikaci výrobků ...

Kraj vyhlásil výběrové řízení na vybudování návštěvnického centra na pardubickém zámku

Areál Zámku Pardubice navštívilo v loňském roce přes 160 tisíc lidí. Část přišla za výstavami muzea, na zámecký okruh, někdo jen na vyhlídku v Hlásce, ...

Do zákaznických center v České Třebové a Pardubicích zavítá ČEZ Akademie a poradí s úsporami energií

Asi každý řeší otázku, jak ušetřit za energie. Navštivte Zákaznické centrum a v rámci putovní ČEZ Akademie obdržíte rady, jak ušetřit na energiích a d ...

V loňském roce zaplatila VZP za léčbu hemofilie téměř miliardu korun

Hemofilie je vzácné dědičné onemocnění, které se projevuje poruchou srážlivosti krve. Vloni se s ním léčilo 1326 klientů VZP (dvakrát více mužů). Léčb ...





Čtvrtek 25.4.2024
Pardubický kraj Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes