PardubiceDnes.cz
PardubiceDnes.cz » Zpravodajství » Ekonomika, podnikání

Hejtman Netolický: Financování silnic nižších tříd by mělo být systémové

15.10.2015
Do silnic letos Pardubický kraj investuje více než miliardu korun. Největší část této sumy tvoří prostředky z Regionálního operačního programu. Nezanedbatelnou částku přesahující 283 miliony korun získal kraj z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury a vedle vlastních prostředků kraje byly využity na opravy a rekonstrukce silnic a mostů také prostředky zbývající z dotace na odstranění povodňových škod.
Práce na silnici mezi Českou Třebovou a Semanínem | Foto: Krajský úřad Pardubického kraje
Rok 2015 je prvním rokem, kdy do silnic v majetku krajů, tedy do silnic II. a III. tříd, zamířily významné státní peníze. Státní fond dopravní infrastruktury letos uvolnil přibližně 4,4 miliardy korun, které se mezi jednotlivé regiony rozdělovaly podle délky jejich silniční sítě. "Pardubický kraj má ve svém vlastnictví přes tři tisíce kilometrů silnic II. a III. tříd. Modernizace silnic se nám v minulosti dařila především díky finanční podpoře Evropské unie, což až na výjimky nebude v následujícím programovém období možné. Chceme proto jednat se státem o systémovém zajištění financování silnic nižších tříd a domníváme se, že je nutné, aby Státní fond dopravní infrastruktury stejně jako letos počítal pro kraje alespoň s obdobnou částkou jako letos. Omezení financí by znamenalo postupné zhoršení technického stavu těchto komunikací. Nebudeme schopni zajistit ani jejich prostou reprodukci, natož pak celkovou obnovu," uvedl hejtman Martin Netolický.

Pardubický kraj z celkové sumy získal 283 miliony korun, které se mu už z větší části podařilo účelně vynaložit, a to i přes to, že smlouvu na poskytnutí ministrem slíbených finančních prostředků SFDI podepsal až v průběhu stavební sezóny. "Už dopředu jsme připravili zásobník akcí, které byly projekčně i stavebně připravené tak, aby bylo možné okamžitě čerpat peníze," vysvětlil náměstek hejtmana pro dopravu Jaromír Dušek. "Díky tomu jsme také v případě problémů mohli konkrétní projekty vyřadit a nahradit je jinými." Čerpání poskytnutých prostředků tak běží bez problémů a Pardubický kraj veškeré tyto peníze řádně využije. Hladký průběh celého procesu dokonce umožnil kraji požádat Státní fond dopravní infrastruktury o případné další peníze, pokud by v některém jiném regionu nastaly s čerpáním dotace potíže.

Připravit zásobník projektů ovšem nebylo bez rizika. "Vloni v prosinci jsme kvůli tomu nasmlouvali projekční práce v celkové hodnotě 34 milionů korun. Ovšem jistotu, že prostředky ze Státního fondu dopravní infrastruktury skutečně přijdou, jsme měli až po podpisu smlouvy na konci letošního května," přiblížil složitou situaci ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

Vedení Pardubického kraje počítá s tím, že podpora silně podfinancovaným silnicím II. a III. tříd v majetku krajů bude ze strany státu pokračovat i v následujících letech. "Novela zákona by měla jít v nejbližší době do prvního čtení v Poslanecké sněmovně, tak aby bylo financování zajištěné zákonem. V letošním roce tomu tak nebylo. Hlavním kritériem pro přerozdělení financí bude délka silnic v rámci jednotlivých krajů tak, jak tomu bylo jednorázově letos," sdělil hejtman Netolický.

Hejtmana doplňuje jeho náměstek zodpovědný za dopravu Jaromír Dušek: "Už když se odsouhlasila dotace pro letošní rok, hovořilo se o tom, že by se nemělo jednat o ojedinělou záležitost, ale naopak by mělo jít o nastartování pravidelné podpory státu silnicím II. a III. třídy v krajích."

Kraj se proto také snaží vyvíjet tlak na stát, aby měl co nejdřív jistotu, že s penězi na výstavbu, modernizaci, opravu a údržbu silnic může počítat i pro rok 2016. Zároveň pro příští sezónu má připravený nový zásobník projektů, který opět pomůže plynulému čerpání dotace. "Zásobník akcí, které jsou už vysoutěžené a mají tedy už i svého zhotovitele, máme připravený na přibližně stejně vysokou dotaci, jaká byla v letošním roce. Pokud by stát nepokračoval v politice podpory, zůstanou nám takzvaně v šuplíku projekty za zhruba třicet milionů korun. Pro ty budeme muset hledat jiné finanční krytí a zároveň je udržovat stále aktuální," dodává k tomu ředitel Němec.

A jaké projekty to jsou? Především to jsou silniční tahy a mosty, které jsou nevyhovujícím a havarijním stavu. V případě, že stát pro stavební sezónu 2016 uvolní ze Státního fondu dopravní infrastruktury dotaci, počítají silničáři s opravami například silnice II/343 spojující hranici Kraje Vysočina s Hlinskem nebo silnice II/305 ze Skutče do Luže. Vedle silnic by se dostalo také na velkou bolest stávající silniční sítě, a to na mosty. Těch je ve velmi špatném stavu téměř pět desítek a také v této oblasti jsou investice do oprav více než nutné.
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Ekonomika, podnikání

Nejlepší způsob, jak zajistit bezpečnost práce, je účinná prevence. Ústav bezpečnosti práce zahájil kampaň pro zaměstnavatele

Výzkumný ústav bezpečnosti práce pod záštitou MPSV vyhlásil kampaň nazvanou "Chcete-li ušetřit, vsaďte na správné přidělení osobních ochranných pracovních prostředků". Cílem této kampaně je šíření informací mezi zaměstnavateli o ochraně zdraví ...

Řetězec Albert navyšuje mzdy zaměstnancům prodejen. V průměru si polepší o 10%

Společnost Albert ve středu 10. ledna oznámila všem dvaceti tisícům provozních zaměstnanců prodejen navýšení mezd s platností od 1. dubna 2024. Mzdové ...

Vláda sníží energeticky náročným firmám poplatek za obnovitelné zdroje

Vláda na svém dnešním jednání rozhodla, že uvolní 3,5 miliardy korun na snížení regulované složky ceny elektřiny pro firmy s vysokou energetickou náro ...

ČSÚ: Podíl licencovaných patentů je v Česku stále nízký

Celkový počet licencí na ochranu průmyslového vlastnictví dosáhl v minulém roce 890, nejvíce z nich připadlo na patenty. Firmy, vysoké školy a veřejné ...

Emise nebezpečných látek zůstávají vyšší než před dvěma lety. Největší znečišťovatelé jsou uhelné elektrárny

Za největší znečišťovatele roku 2022 lze označit uhelné elektrárny. Kromě emisí oxidu uhličitého a jiných skleníkových plynů nebo plynů způsobujících ...





Pátek 29.3.2024
Pardubický kraj Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes