PardubiceDnes.cz
PardubiceDnes.cz » Zpravodajství » Zprávy

Náměstek Dušek: Zaveďme namátkové kontroly na alkohol a drogy také na železnici

08.04.2016
Březnová srážka vlaku s automobilem v Golčově Jeníkově, která stála život dva lidi, vyvolala mnoho diskusí také proto, že strojvedoucí nákladního vlaku nadýchal po nehodě téměř dvě promile. Přes přejezd s vypnutým zabezpečením jel navíc čtyřnásobnou rychlostí, než je povoleno. Jak obdobným situacím předcházet a co je nutné změnit v české legislativě? Na to odpověděl náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu a dopravní obslužnost Jaromír Dušek.
Ilustrační snímek | Foto: Pardubický kraj
V čem spatřujete největší problém současné legislativy?
Problémem je především to, že jsou nedostatečně řešeny kontroly na návykové a jiné psychotropní látky. Současná legislativa je sto let za opicemi. Zatímco dopravní policie může řidiče kteréhokoliv dopravního prostředku i cyklistu zastavit a otestovat ho na alkohol, testování na užití drog je nedostatečné a technicky velmi málo pokročilé. Na železnici však neplatí ani tato základní kontrolní pravidla, což se tragicky ukázalo právě při nehodě v Golčově Jeníkově.

Znamená to, že na železnici vůbec neexistují kontrolní mechanismy?
Mechanismy existují, ale jsou velmi zkostnatělé až směšné a celá legislativa je nedořešená. Kromě zaměstnavatele není nikdo oprávněn dát strojvedoucímu dýchnout nebo zjišťovat, jestli nepožil psychotropní látky. Je jasné, že policie sama od sebe nemůže zastavit vlak, vytáhnout si mašinfíru a nechat ho dýchnout. Jediným kontrolním orgánem pro železnici je v současné chvíli Drážní inspekce, které však byly v nedávné minulosti odejmuty důležité kompetence. Chce-li nyní někoho kontrolovat, musí mu to deset dní dopředu ohlásit, což samozřejmě znamená, že každý se na kontrolu připraví a inspekce žádné nedostatky nezjistí. My pak pochybení zjistíme až ve chvíli, kdy policie šetří vzniklou železniční nehodu s vážnými následky. Poté navíc slýcháme nekompetentní vyjádření ministra dopravy, který si nenechal dostatečně vyložit, jak funguje kontrola a měl svalnaté řeči o tom, že zjistí dotyčnou osobu, která strojvedoucího nezkontrolovala. Jednoduše není osoba, která by to namátkově udělala. Ze železnice na to nemá nikdo právo. Ani policie, ani provozovatel dráhy a v podstatě ani Drážní inspekce. Jestliže to současná legislativa umožňuje, znamená to, že by se pánové na ministerstvu měli nad sebou zamyslet. Místo toho, aby byly postupně odebírány kompetence Drážní inspekci, tak by naopak měla získat páky, jak zajistit bezpečnost na železnicích a to také vzhledem k uvolnění trhu, kdy u nás máme téměř sto provozovatelů nákladní dopravy a okolo desítky provozovatelů osobní dopravy. Na jedné straně uvolňujeme trh, liberalizujeme prostředí, ale vůbec nemáme nastavené kontrolní mechanismy a jednotné předpisy.

Dopravci si tedy mohou upravit interní předpisy bez jakéhokoliv dohledu státu?
Přesně tak. Soukromí zaměstnavatelé mají vlastní předpisy a vlastní legislativu. Je to s podivem, neboť všichni, co provozují železniční dopravu, jezdí na jedné státem vlastněné dopravní cestě. Přesto si každý z nich vytvoří vlastní předpisy, které paradoxně nikdo jiný nezná a nemáme ani tušení, jestli dbá na standardy, na které jsme si kdysi zvykli u státních dopravců. Tedy zda uplatňuje stejně tvrdá kritéria ať už z pohledu odborné způsobilosti nebo bezpečností stránky, respektive zda zaměstnanec prošel příslušným zdravotním vyšetřením, psychotesty či byl před nástupem do práce testován na alkohol nebo drogy. Pokud by na silnici měl každý provozovatel se dvěma kamiony či deseti autobusy vlastní předpisy, tak se na nich pozabíjíme. Na železnici to tak kupodivu je.

Existují nějaké konkrétní návrhy, jak současnou neuspokojivou situaci řešit?
Toto téma jsme nakousli na posledním zasedání Asociace krajů ČR a myslím, že to bude nejdůležitější téma také do budoucna. Nemůžeme si dovolit být na jedné straně objednavatelem a garantem služby pro cestujícího a přitom vědomě trpět, že nemáme nástroje, abychom zajistili absolutní bezpečnost a to, že vlak nebude provozovat nezpůsobilá osoba, nebo dokonce osoba pod vlivem návykových látek. Jestliže lze kontrolovat autobus v jakékoliv pozici, a můžeme to dokonce uvést v podmínkách výběrového řízení, které budou postupně v kraji probíhat, tak si dovedu představit, že v budoucnu můžeme stejného stavu dosáhnout také na železnici. Na jedné straně bychom měli mít garantovanou prevenci a na druhé také subjekty, které ke kontrole, včetně té namátkové, budou mít kompetenci a budou ji pravidelně provádět. Není do budoucna možné, aby si kraj vzal na sebe zodpovědnost, že objednává vlaky, a přitom neměl ani ponětí o tom, jaká je kvalifikační úroveň příslušných zaměstnanců, kteří budou službu provádět, a ještě navíc byl ohrožován ostatními, krajem neobjednanými, soukromými provozovateli.
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Zprávy

Spojovací koridor u urgentního příjmu bude vytápěný. Stavět by se mohl začít ještě letos

PARDUBICE - Novou dominantu Pardubické nemocnice, kterou se stal pavilon chirurgických oborů s centrálním urgentním příjmem, bude se stávajícími pavilony 19 a 27 spojovat nadzemní koridor. Finalizací jeho parametrů se na svém pondělním jednání ...

Odstavení uhelných elektráren Počerady a Chvaletice by nedostatek elektřiny nezpůsobilo, dokládá analýza Hnutí DUHA

Odstavení uhelných elektráren Počerady a Chvaletice neohrozí elektrizační soustavu dokládá analýza Hnutí DUHA. Na příkladu roku 2023 je jejich výkon n ...

SZÚ: Umělé povrchy hřišť či sportovišť mohou uvolňovat zdraví škodlivé látky

SZÚ upozorňuje subjekty, které pořizují pro dětská hřiště, sportoviště a další provozy umělé pryžové povrchy, na nutnost vyžadovat certifikaci výrobků ...

Kraj vyhlásil výběrové řízení na vybudování návštěvnického centra na pardubickém zámku

Areál Zámku Pardubice navštívilo v loňském roce přes 160 tisíc lidí. Část přišla za výstavami muzea, na zámecký okruh, někdo jen na vyhlídku v Hlásce, ...

Do zákaznických center v České Třebové a Pardubicích zavítá ČEZ Akademie a poradí s úsporami energií

Asi každý řeší otázku, jak ušetřit za energie. Navštivte Zákaznické centrum a v rámci putovní ČEZ Akademie obdržíte rady, jak ušetřit na energiích a d ...





Neděle 28.4.2024
Pardubický kraj Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes